TSJ

Välkommen Välkommen!

Kategori: Om Oss



Hej på dig!
Vad kul att just du har hittat hit!
Mitt namn är Micaela Åhlander och jag är ganska nyligen fyllda 17 år. Jag går första året på Realgymnasiet inriktning hästhållning. Jag kommer att driva denna blogg med en ny "bekant", Kajsa, och försöka skriva så mycket av mitt hästliv som möjligt och lite till.

Så vem är jag?
Jag är en hästtjej som förhoppningsvis går i rätt riktning mot de högre klasserna inom hoppning, som jag är mest intresserad av, men gärna i dressyren också! När jag är i stallet så har jag nästan alltid humöret uppe och försöker vara trevlig mot alla som jag möter, trots att jag kan vara rätt blyg ibland.
Jag rider upp till 7-8 ggr i veckan varav minst 1-2 gånger på ridskolehäst beroende på vecka. Jag delar häst med min mamma och min syster!

Hur mitt häst-intresse föddes
När jag föddes så hade mamma en häst som heter Linus. Honom fick jag träna balans på mycket. Det var inte min mamma som tvingade på mig detta, jag ville det själv. När jag var ca 4 år kunde jag de enklaste grunderna såsom rida lätt, styra, sitta ner i alla gångarter. Jag tycker att det var väldigt roligt och ville verkligen fortsätta.

I hela mitt 16-åriga liv så har jag sammanlagt haft 3 hästar. En Welsh Cob/Nordsvensk, ett Danskt Halvblod och just nu ett Engelskt Fullblod! Alla har haft ett stort inflytande på mig och min nuvarande utveckling. Till största del har Linus (Welsh..) lärt mig grundläggande ridning, Silver Moon (Danskt..) komma över hopprädslan och Brownie (Engelskt..) ta mer kontakt med hästen och allt som hör hoppning till, vara extra noggrann med allt helt enkelt!


 
Linus & Jag - 1999?             Linus 29 år - 2011 (nu är han hela 30 år!)

 
Silver Moon - Trots allt man kunde tänkas göra så var alla sjukdomar starkare, vi var tvugna att avliva våran älskade år 2010 endast 14 år gammal.

Min familjs nuvarande häst är alltså Brownie och han kommer få sin presentation i ett separat inlägg!