TSJ

Brownie

Kategori: Om Oss



Brownie är ett Engelskt fullblod född den 20 april 2003. Jag har haft honom från slutet av dec 2009, och äger honom tillsammans med min mamma och min syster. 

Innan han kom till oss hade han startat galopp på Irland några gånger men aldrig dragit in några större summor. Men när vi köpte honom så visade det sig att vi hade en större resa framför oss än förväntat pga flera olika orsaker.

Jag (Miccan), utbildar honom i hoppningen då min mamma inte vågar hoppa och min syster är mer inriktad mot dressyren. Vi började från noll nästan. Han gick knappt över bommar utan att slå i de och han hade ingen vidare teknik heller. Så därifrån till nu, har vi börjat hoppa banor på dryga metern och han har fått mycket bättre teknik, på lite mer än 1 år.

Brownie har ett riktigt bra psyke. Han är inte rädd för höga ljud eller mycket liv och rörelse runt omkring, han är även relativt trafiksäker. Han kan dock bli lite spänd och stressad när det är många hästar runt omkring. Det enda som jag har märkt som han tycker är lite läskigt är stooora mullrande bilar och grindar om man kommer in på ämnet hindertyper. Han hoppar vattenmattor, murar, solfjädrar och allt möjligt men just grindar har varit lite läskigt.

Kalven, Bruno, Bruno Banani och Kakan är några av Brownies smeknamn, kärt barn har många namn!
Varför han kallas "Kalven", är för att han ser ut som en liten kalv på grönbete. Han har lite av den uppsynen, så himla söt! Han är väldigt snäll, och vad jag vet, aldrig gjort något dumt. Han försöker göra sitt bästa även ifall han inte alltid förstår. Men då och då visar han sina fullblodssidor när man minst anar det!

Personligen tycker jag att Brownie är mycket svårriden och man måste verkligen hitta hans knappar för att förstå honom, han är speciell. Han är också den mest skumpiga häst jag någonsin suttit på. Han rör sig otroligt mycket och jag tycker att han har ett fint steg med tanke på att han har varit galoppör tidigare.

Brownie hoppas vi ska bli gammal med oss och vi vill att han ska utnyttja sin kapacitet till fullo!